1 DZIEŃ
KROK 1. Metodyka projektów optymalizacji – dobór narzędzi analitycznych, podstawy projektowania i przygotowanie strategii
- Mapowanie ruchów fizycznego transportu materiałów
o tworzenie layout’ów przepływu w kilku modelach
o definicja tras i typów transportów w mierzeniu efektywności procesów
o tworzenie tabel na podstawie mapy ruchów materiałowych
o nanoszenie w tabeli tras transportowych zgodnych ze specyfiką zakładu
o przygotowanie funkcjonalne tabel do wypełnienia danymi ilościowym
- Obliczanie częstotliwości ruchów materiałowych
o kalkulacje na podstawie danych systemowych MRP
o obliczenia na podstawie wywiadów i pomiarów uzupełniających
- Wyliczanie czasochłonności wykonywanych zadań
o metody analiz ruchów elementarnych MTM
o chronometraż i nagrania wideo
o metody szacowania i porównywania
o obliczanie zgodnie z zasadami normowania czasów w transporcie wewnętrznym i produkcji
- Planowanie zapotrzebowania na personel
o tworzenie arkuszy kalkulacji zmiennego zapotrzebowania kadrowego
o kalkulacje zapotrzebowania netto i brutto z uwzględnieniem absencji i innych zdarzeń nieprzewidzianych
o monitoring prawidłowości kształtowania poziomu zatrudnienia
2 DZIEŃ
KROK 2. Optymalizacja funkcjonowania transportu i obsługi produkcji – wdrażanie kompletnego projektu usprawniającego dostosowanego do specyfiki przedsiębiorstwa
- Minimalizacja ilości pokonywanych przebiegów – eliminacja obszarów przerostu obsługi transportu
- Wykorzystanie diagramów Sankey do planowania layout’ów zakładu w wielu wariantach
- Redukcja czasochłonności procesów i typizacja prac manualnych
- Standaryzacja pracy i wdrażanie 5s w obszarach transportu i produkcji
- Wdrażanie sprawdzonych metod powiązanych z Lean Manufacturing
- System ssący Kanban – identyfikacja obszarów wdrożeniowych i projektowanie sygnałów ssących
- Supermarkety i „mleczarze” (milk-runner) – projektowanie i obliczanie poziomu zapasów
- Poprawa ergonomii i minimalizacja negatywnych skutków monotonii pracy
- Zasada chaku-chaku w przepływie materiału – metoda ciągłości w praktycznym ujęciu: od redukcji zapotrzebowania na powierzchnię przez eliminację czasów oczekiwania po efektywność jednego gniazda wytwórczego
- Tablice planistyczne FIFO i Heijunka – „manualne” równoważenie produkcji
- Przepływ jednej sztuki w kategoriach skali mikro (stanowisk produkcyjnych) i skali makro (całego zakładu)
- Dostawy JiT (Just In Time) i JiS (Just In Sequence) w transporcie wewnętrznym i zewnętrznym
- Zasada „shop in shop” w optymalizacji przepływu materiału pomiędzy dostawcami zewnętrznymi a klientami
- Kształtowanie poziomu zapasów w toku produkcyjnym i podejmowanie działań redukujących.
KROK 3. Warsztaty praktyczne z zakresu zastosowania metodyki projektów optymalizacji – przygotowanie projektu wdrożeniowego z uwzględnieniem jego kluczowych etapów
1. Mapowanie ruchów fizycznego transportu materiałów – warianty dedykowane różnym typom działań
2. Tworzenie tabel transportowych – narzędziowe wykorzystanie danych
3. Obliczanie częstotliwości ruchów materiałowych – eksport i analiza danych systemowych
4. Obliczanie czasochłonności i obciążenia na poszczególnych trasach
5. Optymalizacja przepływu i metod pracy – redukcja
nadwyżek procesów i czynności
6. Kalkulacja zapotrzebowania na personel
7. Kalkulacje zwrotów opłacalności wdrożenia usprawnień
8. Przygotowanie pełnego harmonogramu wdrożenia